15 Aug 2012

simptom batu karang

Batu karang terhasil daripada mendapan-mendapan kecil mineral yang membentuk batu-batu keras di dalam buah pinggang. Batu karang terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan yang berlaku di dalam air kencing, sebagai sebatian seperti urik asid dan kalsium yang terkumpul dan mula mendap. Simptom batu karang tidak akan dirasai sehingga batu tersebut bergerak ke dalam tiub yang menghubungkan buah pinggang ke pundi kencing, seterusnya saluran kencing dan mula bergerak melaluinya. Proses ini, yang dikenali sebagai “pengeluaran batu,” menghasilkan gejala yang amat menyakitkan. Dan kemungkinan akan menyebabkan berlakunya kencing berdarah.

Kesakitan
Simptom batu karang yang pertama berlaku dalam kebanyakan kes, ialah kesakitan yang amat sangat apabila batu karang bergerak ke dalam saluran kencing. Kesakitan adalah disebabkan oleh otot-otot di dinding saluran kencing berusaha untuk menolak batu melalui pundi kencing.

Tempat Sakit
Kesakitan akan mula dirasai yang berpunca dari batu karang ialah berlaku kekejangan dan ianya sangat mendadak. Kesakitan akan terasa hingga ke seluruh bahagian buah pinggang dan bahagian belakang. Sakit juga boleh merebak ke bahagian bawah abdomen dan bahagian sulit.
Kesakitan yang dirasai akibat batu karang adalah berbeza-beza. Ianya akan lebih teruk pada kanak-kanak di bawah umur di mana kesakitannya akan dirasai sepanjang masa. Kebiasaannya kesakitan itu alan datang dalam 20 minit ke satu jam yang terakhir.

Muntah
Selain dari rasa sakit, anda juga mungkin akan mengalami muntah dan loya. Jika berlakunya jangkitan, demam pada suhu yang rendah dan kesejukan kemungkinan akan berlaku.

Kesan Pada Air Kencing
Simptom batu karang yang lain ialah warna air kencing bertukar menjadi keruh dan berbau. Disamping itu anda juga akan mengeluarkan kencing berdarah. Mereka yang mempunyai batu karang juga selalunya akan kerap terasa untuk membuang air kencing.

Komplikasi
Apabila buah pinggang anda terhalang oleh batu karang, ia akan menyebabkan berlakunya komplikasi. Ini berlaku apabila air kencing tertahan dan berpatah balik ke pundi kencing dan akan menyebabkan toksin yang terkandung di dalam air kencing merosakkan buah pinggang.

1 comment: